جمعه ٩ خرداد ١٣٩٩

تعداد بازدید: ٢٠٨٦
 

:

«اطلاعیه مهم آموزشی دانشگاه شهرکرد در زمینه برگزاری کلاسهای نظری به روش الکترونیکی»


کد خبر: ٤٣١٠

تاریخ انتشار: ١٧ فروردین ١٣٩٩ ساعت ٩:٢٢



به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهرکرد، روز شنبه 16 فروردین 99 نخستین نشست هیات رییسه دانشگاه شهرکرد با حضور دکتر سعید کریمی رییس دانشگاه شهرکرد، حجت الاسلام دکتر سعید صفی مسئول دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه، معاونان و جمعی از مدیران دانشگاه برگزار شد.

دکتر سعید کریمی در این نشست ضمن تبریک سال نو و گرامیداشت اعیاد و مناسبت های ماه شعبان ، اظهار امیدواری کرد با تمهیدات اتخاذ شده، آموزش دانشجویان به صورت بر خط و خارج از خط به نحو مناسبی انجام شود.

حجت الاسلام دکتر سعید صفی نیز در این نشست ضمن تبریک سال نو و اعیاد شعبانیه در سخنانی به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان«جهش تولید» پرداخت و گفت: ما دانشگاهیان به عنوان بدنه اصلی علمی کشور باید تمام تلاشمان را برای تحقق این شعار انجام دهیم.

با توجه به تعطیلی دانشگاه ها به دلیل شیوع و همه گیری ویروس کرونا و لزوم برگزاری کلاس های نظری به روش الکترونیکی مصوبات این نشست به شرح زیر می باشد:

دانشجویان و همکاران گرامی ضمن تبریک سال نو و عید های شعبانیه به استحضار می­ رساند که به دلیل تداوم شیوع ویروس کرونا در کشور و به منظور مراقبت از سلامتی جامعه دانشگاهی با حفظ فاصله اجتماعی، امکان برگزاری کلاس ­های حضوری، بلافاصله پس از تعطیلات نوروزی وجود نداشته و بازگشایی کلاس های حضوری دانشگاه­ها به عنوان یک مسئله ملی به عهده ستاد ملی مدیریت مبارزه با کرونا است. لذا به منظور پیشبرد اهداف آموزشی و جلوگیری از وقفه علمی، تمامی فعالیت­ های آموزشی دانشگاه از جمله برگزاری کلاس­ ها، به صورت مجازی و از مسیر سامانه SESS دانشگاه برگزار می شود. بنابراین از تاریخ 21 فروردین ماه 1399 همه دانشجویان و اساتید محترم با جدیت تمام موظف به انجام امور آموزشی از این طریق هستند. در این راستا لازم می­ داند موارد ذیل را برای برگزاری هر چه بهتر کلاس­ ها به استناد نامه شماره 863/2 مورخ 11/1/1399 معاون محترم آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به اطلاع همکاران محترم برساند:

  1. نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ از دوره‌های تحصیلی فعال دانشگاه بوده و به دلایل متعدد از جمله لزوم دانش آموختگی عده زیادی از دانشجویان برای ادامه تحصیل در مقاطع بعدی، برنامه‌ریزی برای آینده‌کاری، مشکل سنوات معافیت تحصیلی از نظر سازمان نظام وظیفه و همچنین امکان پذیرش دانشجوی جدید در سال تحصیلی آینده، اتمام این نیمسال تحصیلی امری اجتناب ناپذیر است. بنابراین انتظار می‌رود اعضای محترم هیأت علمی و مدیران محترم اقدام لازم را برای مشارکت حداکثری دانشجویان به عمل آورده و اهمیت حضور در کلاس‌های مجازی را به دانشجویان یادآور شوند تا ضمن تداوم وظایف آموزشی خود، آسیب‌های ناشی از این معضل اجتماعی به حداقل برسد.
    بدیهی است، حفظ کیفیت آموزش از اصول بنیادین دانشگاه بوده و مسئولین دانشکده‌ها و اعضای هیأت علمی، بایستی تمام مساعی خود را به کار بسته و تمهیدات لازم را برای ارائه دروس با کیفیت مطلوب فراهم آورند.
  2. مقررات و ضوابط حضور در کلاس ­های مجازی برای استاد و دانشجو، همچون کلاس ­های حضوری بوده و دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه با همکاری دفتر آموزش­ های مجازی گزارش­ های لازم را تهیه خواهند کرد. بدیهی است برگزاری کلاس­ های مجازی با کیفیت قابل قبول، دانشجو را ترغیب به حضور فعال در کلاس ­ها کرده و چنین کلاسی معادل کلاس حضوری محسوب خواهد شد. برگزاری کلاس­ ها صرفا به دو صورت برخط و یا با بارگذاری محتوا به صورت صدای استاد همراه با مطالب درسی (فایل ویدئو) انجام می­ شود. بدیهی است همکارانی که با بارگذاری محتوای ویدئو تدریس می­ کنند لازم است که به ازای هر درس بارگذاری شده، 3-2 جلسه برخط نیز برای تکمیل مطالب و ایجاد فضای گفتگو و پرسش و پاسخ برای رفع اشکال دانشجویان برگزار نمایند. همکاران عزیز توجه داشته باشند که صرف قرار دادن یک فایل متنی یا پاور پوینت ،کلاس محسوب نمی شود و دلزدگی دانشجویان از کیفیت آموزش­ های مجازی را به همراه دارد. (ماکزیمم استفاده از پاور پوینت حداکثر 20% است). به ازای هر 3 جلسه بارگذاری محتوا امکان برگزاری یک جلسه برخط باشد. آموزش دانشجویان تحصیلات تکمیلی به عهده مدرس مربوطه است.
  3. گزارش عملکرد اعضای محترم هیأت علمی در سامانه یادگیری الکترونیکی دانشگاه به صورت هفتگی از طرف معاونت آموزشی واحد تهیه و به معاونت آموزشی دانشگاه ارسال شود. علاوه بر این، ضروری است گزارش ارائه دروس اعم از گزارش اخذ شده از سامانه و گزارش‌هایی که به سایر روش‌ها مانند خود اظهاری عضو هیأت علمی و یا بررسی سوابق محتوای تولید شده در سامانه ثبت شود.
  4. معاونان آموزشی دانشکده ها و رابطین مرکز آموزش های مجازی در ارتباط پیوسته با اعضای هیأت علمی مشکلات موجود را رصد کرده و نسبت به رفع آن ها با همکاری مرکز آموزش های مجازی اقدام لازم به عمل آورند.
  5. مرکز آموزش های مجازی دانشگاه با همکاری رابطین معرفی شده از واحدها نهایت تلاش خود را برای بهبود فرآیندها و ارتقا زیر ساخت‌های فناوری اطلاعات مورد نیاز انجام داده و در تمامی موارد پشتیبانی لازم را به عمل می آورد.
  6. برای آشنایی بیشتر و تسهیل در ورود به سامانه آموزش­ های الکترونیکی و تعریف کلاس و بارگذاری محتوا، فایل ­های راهنما به صورت تصویری و متنی تهیه و در صفحه اول سامانه SESS  در اختیار اساتید و دانشجویان قرار گرفته است. ضمنا یک کارگاه آموزشی مجازی نیز در این زمینه برنامه ­ریزی شده است که همکاران می توانند در آن شرکت کنند. توصیه می‌شود همواره قبل از ورود به سامانه آموزش ­های مجازی اطلاعیه ­ها و نکات درج شده در صفحه نخست سامانه SESS  ملاحظه شود.
  7. انتظار می رود کلیه مدیران و اساتید محترم اقدام های لازم را جهت مشارکت حداکثری دانشجویان به عمل آورده و اهمیت حضور در کلاس­ های مجازی را یادآور شوند. لزوم شرکت در کلاس ­ها و اجرای مقررات آموزشی (از جمله حضور و غیاب) از طریق پیامک نیز به اطلاع دانشجویان خواهد رسید.
  8. دروس عملی و کارگاهی پس از بازگشایی حضوری به صورت فشرده برگزار خواهد شد.

تبصره: در صورت عدم اتمام این دروس تا تاریخ ۳۱/‏۰۶/‏۱۳۹۹ به صورت ناتمام به نیمسال بعد منتقل و در سقف واحدهای نیمسال بعد محاسبه نخواهدشد.

  1.  دانشجویانی که به دلایلی نتوانسته‌اند از کلاس‌های غیرحضوری استفاده کنند و درخواست حذف یک و یا کلیه دروس خود را دارند، تقاضای خود را با ذکر دلایل به معاونت آموزشی دانشکده ارائه کنند. بررسی و تأیید تقاضای حذف نیمسال بر عهده کمیسیون موارد خاص دانشگاه است.
  2. کلیه دانشجویانی که در این نیمسال امکان دفاع از پایان‌نامه یا رساله را دارند، می‌توانند بعد از آغاز آموزش حضوری تا ۳۱ شهریور به صورت حضوری از پایان نامه / رساله خود دفاع کنند. برای آن دسته از دانشجویان که قصد دارند زودتر دفاع نمایند، برگزاری جلسه دفاع با تأیید استاد راهنما به صورت حضوری(صرفاً هیأت داوران با رعایت کلیه اصول بهداشتی و ایمنی) -مجازی و یا به صورت مجازی با رعایت شرایط زیر امکان پذیر است:

ارسال متن نهایی پایان نامه و رساله به تمامی داوران و دریافت تاییدیه کفایت؛

برگزاری جلسه دفاع به صورت الکترونیکی مطابق مقررات دفاع از پایان نامه / رساله؛

در هر صورت لازم است ترتیبی اتخاذ گردد که دانشجو برای انجام اصلاحات متن پایان نامه / رساله ناگزیر از ملاقات حضوری و رفت و آمدهای غیر ضروری نباشد و متن صرفاً از طریق الکترونیکی بین استاد و دانشجو رد و بدل شود.

11.‌ آزمون جامع دانشجویان دکتری پس از آغاز آموزش حضوری برگزار خواهد شد.
12. جلسات گروه‌ها و شورای آموزشی و پژوهشی دانشکده ها به صورت مجازی، حضوری و یا ترکیبی به منظور بررسی و تصویب پروپوزال پایان نامه / رساله و مشکلات آموزشی دانشجویان برگزار شود.

در پایان ضمن آرزوی سلامتی و تندرستی برای همه همکاران محترم و دانشجویان گرامی انتظار می‌رود با مشارکت و فعالیت مؤثر خود از برگزاری این نیمسال با کیفیت هر چه تمام نیل به اهداف آموزشی دانشگاه  فراهم شود. امید است این اقدام دانشگاه و دانشگاهیان گرامی کمک مؤثری در فاصله گذاری اجتماعی و مهار کردن ویروس کرونا از این مرز و بوم و کل جهان باشد.





کلیه حقوق سایت برای دانشگاه شهرکرد محفوظ است