برگزاری نشست مجازی وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری با مدیران و مسئولان روابط عمومی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور

٢٨ اردیبهشت ١٣٩٩ ساعت ١٠:٣١    کد: ٤٣٣١   
تعداد بازدید:    ٢٥٠٥٦    



به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهرکرد، روز شنبه 27 اردیبهشت 1399، نشست مجازی وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری با مدیران و مسئولان روابط عمومی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور به مناسبت 27 اردیبهشت، روز ارتباطات و روابط عمومی با حضور دکتر محمد تقی نظر پور معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم تحقیقات و فناوری، دکترعلیرضا عبدالهی نژاد مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم و نزدیک به ۱۰۰ تن از مدیران و مسئولان روابط عمومی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد.

دکتر منصورغلامی در این نشست، ضمن تبریک روز ارتباطات و روابط عمومی، بر لزوم انتشار گسترده و به موقع اخبار دستاوردهای علمی و فناوری توسط روابط عمومی دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: امروز روابط عمومی، وجود و اثرگذاری یک سازمان را در جامعه اعلام می‌کند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه امروز با توجه به توسعه فناوری‌های اطلاع‌رسانی در اشکال مختلف، همگان در معرض اطلاعات گوناگون قرار می‌گیرند، اظهار داشت: وظیفه روابط عمومی‌ها به خصوص در این روزهای حساس شیوع کرونا، شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی صحیح و به موقع است تا از انتشار اخبار نادرست، شایعات و اخبار برنامه‌ریزی شده جلوگیری شود.

دکتر منصور غلامی با بیان اینکه مردم از دانشگاه‌ها و مراکزآموزش عالی انتظار خدمات و فعالیت بیشتری دارند، گفت: در این راستا روابط عمومی‌های این مراکز علمی باید بسیار ظریف و دقیق عمل کنند. شما باید دستاوردهای گسترده علمی و فناوری دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور را به موقع و به درستی انتشار دهید تا اعتماد و توجه افکار عمومی به دانشگاه‌ها به ویژه در این دوران حساس شیوع ویروس کرونا کم‌رنگ نشود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه گفت: وظیفه اصلی روابط عمومی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، علاوه بر انتشار اخبار عمومی دانشگاهی، رصد و جمع‌آوری دستاوردهای علمی و پژوهشی و فعالیت‌های بی شمار اساتید و دانشمندان در دانشگاه‌ها و انتشار مناسب این اخبار با استفاده از روش‌های مختلف اطلاع‌رسانی است.

دکتر منصور غلامی با اشاره به گسترش ظرفیت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاه‌های کشور گفت: دانشگاه‌ها باید به روابط عمومی‌های‌شان توجه خاص داشته باشند و از ظرفیت‌های مختلف آن، استفاده بهینه کنند. به عنوان مثال اگر زمانی لازم باشد که برای جلب داوطلب بیشتر برای ورود به دانشگاه اقدامی صورت گیرد، روابط عمومی‌ها هستند که می‌توانند در سایت دانشگاه و انتشار گزارش‌های اطلاع‌رسانی در سایر منابع خبری به صورت هدفمند در جلب دانشجویان فعالیت کنند.

دکتر محمد تقی نظرپور نیز  در این نشست مجازی، با تبریک روز ارتباطات و روابط عمومی به روابط عمومی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی گفت: نگاه ما به حوزه روابط عمومی باید متفاوت از سایر حوزه‌ها باشد و دقت وحساسیت زیادی را دراین حوزه به‌کار ببندیم.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، روابط عمومی را ویترین تمام عیاری از جایگاه و نحوه عملکرد یک دستگاه برشمرد و افزود: هر چه بیشتر در حوزه روابط عمومی هزینه کنیم به مثابه آن است که برای آن سازمان یا دستگاه بیشتر سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و مهم آن است که همه اتفاقات و رویدادهای یک دستگاه در دستور کار مدیران روابط عمومی قرار گیرد و توجهات تنها به بخش‌های مدیریتی یک دستگاه معطوف نشود زیرا بسیاری از خبرها از دل فعالیت‌های حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، دانشجویی و نیروی انسانی بر می‌آید.

دکترمحمد تقی نظرپوردر ادامه گفت: تعریف جایگاه روابط عمومی در یک مجموعه تنها با توجه به چارت سازمانی تکمیل نمی‌شود بلکه باید نقش و جایگاه روابط عمومی‌ها در هر دستگاهی کاملاً تعریف و مورد عنایت قرار گیرد.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم درخصوص بحث بودجه روابط عمومی‌ها نیز گفت: امیدواریم با گزارشی که روابط عمومی ستاد درخصوص میزان بودجه مورد نظر مراکز آموزش عالی به حوزه اداری و مالی ارائه می‌کند،  بتوانیم درخصوص بحث تخصیص بودجه و اعتبار، کمکی هر چند کوچک داشته باشیم.

دکتر علیرضا عبداللهی نژاد نیز در این نشست ضمن تبریک ۲۷ اردیبهشت ماه، روز ارتباطات و روابط عمومی به همکاران و مدیران روابط عمومی مؤسسات آموزش عالی و دانشگاه‌های سراسر کشو، گفت: ما در ابتدای مسیر هستیم. ظرفیت‌های مغفول مانده بسیاری وجود دارد که بایستی به آنها توجه شود. امروز بایستی بیش از پیش دستاوردهای آموزش عالی کشور به خصوص فعالیت‌های چند ماه اخیر دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری در حوزه مقابله با بیماری کرونا را برجسته کرده و به شکل مطلوبی از طریق ابزارهای مختلف ارتباطی و اطلاع رسانی منتشر کنیم.

مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، به اقدامات روابط عمومی دانشگاه‌های سراسر کشور در دوران بحران کرونا  اشاره کرد و گفت: در سه ماه اخیر با همکاری روابط عمومی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور و تولید محتواهای مناسب از دستاوردهای گرانسنگ بدست آمده در تشخیص، پیشگیری و مقابله با ویروس کووید ۱۹ ، هم مسئولان و هم افکار عمومی بیش از پیش به مرجعیت و جایگاه نهاد علم و فناوری و دانشگاه‌های کشور در حل مشکلات و معضلات اساسی مردم پی برده‌اند.

دکتر عبدالهی نژاد در پایان اظهار داشت: فعالیت حرفه‌ای روابط عمومی در خانواده بزرگ آموزش عالی و اطلاع رسانی مطلوب‌تر، دقیق‌تر و باکیفیت تر قطعاً جایگاه روابط عمومی‌ها را در نظر مسئولان دولتی و مردم تغییر خواهد داد.

توجه به روابط عمومی؛ زمینه‌ساز نمود بیشتر عملکرد موسسه/ ضرورت حرکت از روابط عمومی رویدادنگر به سمت روابط عمومی رویدادساز/ ضرورت توجه به نقش محوری روابط عمومی‌ها/ لزوم تدوین منشور روابط عمومی در آموزش عالی/ نبود نگاه تخصصی به جایگاه روابط عمومی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و کمبود اعتبار در این حوزه/ لزوم تجهیز روابط عمومی ها به امکانات و تجهیزات و وسایل مورد نیاز جهت اجرای اهداف و رسالت‌/ لزوم ارتقاء جایگاه روابط عمومی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی/ واقف شدن روسای دانشگاه‌های کشور به اهمیت روابط عمومی، از مهمترین مباحث، پیشنهادها و انتقادهای ارائه شده توسط مدیران و مسئولان روابط عمومی مراکز آموزش عالی کشور در این نشست بود.

 


شهرکرد- بلوار رهبر- دانشگاه شهرکرد
۰۳۸۳۲۳۲۴۴۰۱ تا ۰۳۸۳۲۳۲۴۴۰۷
۸۸۱۸۶۳۴۱۴۱